ر چند سال اخیر نظام بانکی در راستای اجرای الزامات قانونی ناظر بر لزوم شناسایی دقیق مشتریان و بنا بر مفاد بخشنامه بانک مرکزی، به پاکسازی و اصلاح اطلاعات حساب های مشتریان حقیقی و حقوقی ملزم شده است و از این رو خدمات بانکی باید صرفا به مشتریانی ارائه شوند که هویت و اطلاعات سجلی، مکانی و کسب و کاری آنها مشخص و برای هر یک از آنها شناسه شهاب از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اخذ شده باشد.
استعلام کد شهاب حساب های بانک ملی ایران در https://bmi.ir/fa/shahab و بازوی ble.ir/shahab_bot در پیامرسان بله امکانپذیر است.
سیستم نهاب یا نگهداری اطلاعات مشتریان بانکی در خود، امکان ارائه انواع استعلامهای مرتبط با مشتریان بانکی را به سایر سامانههای مجاز خواهد داشت.
این سامانه برای انجام وظایف خود نیاز به ارتباط با سیستمهای اطلاعاتی با سایر ارگانها نظیر سامانه ثبت احوال، سامانه ثبت شرکتها، اداره پست، سیستمهای نیروی انتظامی و سایر دستگاههای قضایی و دولتی دارد.
کد شهاب شناسه هویت الکترونیکی بانکی است. برای هر مشتری بانکی یک شناسه هویتی منحصر به فرد توسط سامانه نهاب تعریف میشود. کد شهاب رابط اصلی برقراری میان سامانههای بانکی و نهاب است. سامانه نهاب بر روی شبکه ملی کشور (NiBN) برای تمامی بانکها و موسسات مالی دارای مجوز از رسمی بانک مرکزی قابل استفاده است.
درصورت نهایی و (Online) شدن سامانه مذکور کد شهاب به صورت آنی از سوی سامانه نهاب صادر و در صورت عدم اخذ کد شهاب توسط شعبه افتتاح کننده حساب، حساب مذکور مسدود خواهد شد.
همچنین بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی حسابهای فاقد کد شهاب مسدود میشود و هیچ گونه خدماتی به این دسته از مشتریان ارائه نخواهد شد. دسترسی به کد شهاب با درج کدملی در سایت اصلی بانک قابل دستیابی برای تمامی مشتریان بانک است.
کد شهاب، شناسهای ۱۶ رقمی است که برای سهولت در خواندن آن به صورت گروههای چهار رقمی قابل تقسیم است.
برای دریافت کد شهاب باید با مراجعه به شعبه محل افتتاح حساب بانکی نسبت به تکمیل اطلاعات هویتی و دریافت کد شهاب اقدام کنید.
بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، بانکها و مؤسسات مالی برای صدور کد شهابی مشتریان، نیاز به در اختیار داشتن اطلاعات هویتی کامل مشتریان دارند؛ بر همین اساس باید نام، نام خانوادگی، کد ملی، شماره شناسنامه، آدرس منزل، شماره تماس، شغل و ... از مشتریان که برای آنها کد شهاب در شبکه بانکی به دلیل نقص اطلاعات صادر نشده، اخذ شود تا کد شهاب صادر و حساب بانکی به کارکرد ادامه دهد و در غیر این صورت حساب بانکی مسدود خواهد شد؛ همچنین در صورت عدم اخذ کد فراگیر برای اتباع بیگانه، کد مذکور باید اخذ شود تا فعالیت حساب بانکی ادامه داشته باشد.
برای دریافت کد شهاب باید به شعبه بانکی که در آن افتتاح حساب نمودید مراجعه کرد و بعد از ارائه مدارک زیر نسبت به دریافت کد شهاب خود اقدام کنید. برخی بانک ها مانند بانک کشاورزی نسبت صدور کد شهاب به صورت آنلاین اقدام کردند.
بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، بانکها و مؤسسات مالی برای صدور کد شهابی مشتریان، نیاز به در اختیار داشتن اطلاعات هویتی کامل مشتریان دارند؛ بر همین اساس باید نام، نام خانوادگی، کد ملی، شماره شناسنامه، آدرس منزل، شماره تماس، شغل و … از مشتریان که برای آنها کد شهاب در شبکه بانکی به دلیل نقص اطلاعات صادر نشده، اخذ شود تا کد شهاب صادر و حساب بانکی به کارکرد ادامه دهد و در غیر این صورت حساب بانکی مسدود خواهد شد؛ همچنین در صورت عدم اخذ کد فراگیر یا فیدا کد برای اتباع بیگانه، کد مذکور باید اخذ شود تا فعالیت حساب بانکی ادامه داشته باشد.
با توجه به اطلاعیه بانک ملی در خصوص مسدودی حساب های بانکی که فاقد کد شهاب می باشند؛ لازم است تا مشتریان بانک ملی قبل از هر کاری نسبت به استعلام کد شهاب خود اقدام کنند؛ سپس در صورت عدم وجود کد شهاب نسبت به صدور آن از طریق شعب بانک ملی درخواست های لازم را ارائه دهند. در ادامه نحوه استعلام و دریافت کد شهاب بانکی را به صورت تصوری آموزش خواهیم داد.
برای دریافت کد شهاب بانک ملی بعداز ورود به سایت بانک ملی به نشانی https://www.bmi.ir و انتخاب گزینه « استعلام وضعیت کد شهاب » در بین گزینه های خدمات الکترونیکی (طبق تصویر زیر) وارد صفحه حاوی اطلاعات درخواستی خواهید شد که در ادامه به تشریح آن ها خواهیم پرداخت.
بعداز انتخاب گزینه فوق الذکر صفحه جدیدی برای شما نمایش داده می شود که در تصویر زیر با توجه هر گزینه و شماره آن توضیحات تکمیلی در زیر تصویر ارائه شده است.
1.در این کادر مشتریان حقیقی باید کد ملی خود را وارد کنند و مشتریان حقوقی شناسه ملی خود را برای استعلام کد شهاب وارد کنند.
2.در این مرحله باید نوع حساب خود را برای استعلام وارد کنید که از چهار گزینه باید یکی از آن ها انتخاب گردد؛ مشتریان حقیقی به افراد گفته می شود که افتتاح حساب خود را با کدملی انجام داد و شخص حقیقی ایرانی محسوب می شوند و شرکت هایی که با شناسه ملی اقدام به افتتاح حساب کردند مشتریان حقوقی بانک ملی محسوب می شوند
3.درکادر مشخص شده باید اعدادی که در تصویر بالا نمایش داده شده است را وارد کنید این اقدام برای تشخیص انسان از ربات می باشد.
4.بعداز وارد کردن اطلاعات درخواست شده در این قسمت باید بر روی « استعلام کد شهاب » کلیک کنید تا کد شهاب در صفحه بعد ( طبق تصویر زیر ) برای شما مشخص شود.